top of page
  • ברכה קופצ'יק פסיכולוגית קלינית

תקשורת זוגית: ללמוד תקשורת בונה

Updated: Sep 23, 2023


תקשרת זוגית: מתקשורת הורסת לתקשורת בונה

קומוניקציה היא יכולת שניתן ללמוד. כל בן זוג מגיע מרקע אחר ועם יכולת שונה לתקשורת . מי שגדל בבית בו ויכוח פירושו מאבק יתקשר שונה מאשר מי שבא ממשפחה בה הויכוח פירושו שיתוף ועיצוב דעות חדשות. עבור בני הזוג ללמוד דרך משותפת לתקשר תהיה משימה חשובה. אבל איך עושים זאת?

חוקים שמאפשרים תקשורת בונה.:

* "הימנעות מלפרש את הצד השני" .

אשה שרוחצת כלים בעוד הבעל יושב בכורסא בסלון עלולה לחשוב "שהבעל מחזיק בדעה ששטיפת כלים הנו תפקיד של האישה" מה שימנע ממנה לשאול אותו אם מוכן להחליף תפקידים ולהכיר את הדעה האמיתית שלו.

* "זהירות עם הביקורת".

גבר שספר לאשתו על בעיה שלו בעבודה ולא קבל התייחסות ממנה עלול לבקר אותה על שלא מקשיבה או אף לכנותה אנוכית דבר שיפגע בה ואף יסלים את הוויכוח למריבה קשה. זה יחסום אפשרות של שיחה פתוחה וכנה ביניהם.

* "תקשרת זוגית לפתרון קונפליקטים".

קונפליקט זוגי איננו הורס את הקשר אלא דווקא הימנעות מלתקשר עליו הרסנית. חשוב לדון בקונפליקט אך לפי כללים בונים: להקשיב, לנסות למצוא פתרונות משותפים, לדבר בצורה ספציפית ולא כללית, לשוחח כשרגועים ולעצור כשהרוחות מתלהטות ו לדעת לבקש סליחה .

* מה אני יכול לשנות במקום לצפות מהצד השני להשתנות".

תקשרת זוגית בונה אמורה להחליף האשמה הדדית שאיננה בונה אלא פוגעת וגורמת לצד השני להתגונן ולא להקשיב. אם בן זוג אחד מתחיל להשתנות יתכן וזה יגרור את הצד השני להשתנות.

* "פנייה לעזרה מקצועית כאשר הקונפליקטים לא נפתרים".

59 views0 comments
bottom of page