top of page
  • ברכה קופצ׳יק

איך להתמודד עם דחיינות

Updated: Oct 20, 2023


דחיינות הינו סימפטום שמעכב התקדמות בחיים, גורם סבל לאדם וגם לסביבתו . אבל החדשות הטובות הן שניתן לטפל בו.

דחיינות מה זה?

בכדי להגיע למטרה על האדם "לעשות" דברים. אצל מי שסובל מדחיינות יש מחסומים לעשייה:

-מחסום חשיבתי לפיו האדם אומר לעצמו למשל "שהמשימה קשה מדי". לזה אנו קוראים סף תסכול נמוך.

-מחסום הכעס לפיו הבן אדם אומר לעצמו "אם הוא לא עשה לי אני גם לא עושה" מעין רגש נקמה ומרדנות.

-מחסום הדימוי העצמי כאשר האדם חושב "שאינו מסוגל לעשות את הדבר ולהגיע למטרה "כלומר לא מרגיש שהוא שווה מספיק. אגב כל פעם שהבן אדם מאכזב את עצמו או את

הסביבה ! עקב כך שלא קיים אבטחות זה פוגע עוד יותר בדימוי העצמי 

-מחסום חוסר הרצון לפיו האדם חושב "שכך נח לי" ולא מבין שאם יטפל בסימפטום ויפסיק לדחות ביצוע משימות יהיה לו נח הרבה יותר

דחיינות והתפתחות הסימפטום:

המחבר אלברט אליס מציין  שלבים של ה"למידה" במשך החיים של הדחיינות.

אתה מקבל על עצמך עשיית פעולה מסוימת.

בלא שום סיבה אתה דוחה את הביצוע למועד אחר.

אתה מתחיל להיות מודע לחסרונות של השהיית הפעולה ובכל זאת אתה ממשיך ודוחה אותה הפעולה שהחלטת לעשות.

אתה מאשים את עצמך בכך שאתה עצלן. יחד עם זאת אתה מתחיל להגן על עצמך ע"י תירוצים. בשלב זה אתה יכול גם להשהות ביצוע הפרויקט או אף לבטלו.

אתה ממשיך שלא לעשות אותו. מתרחשת אחת מהאפשרויות הבאות: 1-אתה בכל זאת מבצע ברגע האחרון בלחץ ובצורה פחות טובה

2- אתה מסיים באיחור 3- אינך מסיים לעולם

אתה מרגיש שלא בנוח וכועס על עצמך על ההשהיה בלתי נחוצה ובלתי מוצדקת.

אתה מבטיח לעצמך שלעולם לא תחזור ותנהג באותה הצורה ושהפעם אתה באמת מתכוון לכך.

זמן קצר לאחר מכן כשתידרש לעשות דבר חדש, תחזור לנהוג על פי אותו מעגל

אחרי שהנטייה נרכשת היא מחזקת את עצמה במעגלים התנהגותיים חוזרים של אי שליטה עצמית.

הנטייה להשהות דברים מתבטאת במישורים הבאים:

בכל הקשור להתפתחותך האישית והמקצועית

בכל הקשור לשמירה על גופך ובריאותך

בכל הקשור לאחריות כלפי אחרים. למשל לאחר לפגישות או לא להגיש עבודות בזמן וכך לפגוע בלוח הזמנים או הציפיות של מישהו אחר.

!טיפול בדחיינות : יש תקווה

הדבר הראשון הנחוץ כדי לשנות את הסימפטום זה הרצון לשנות. בלעדיו יהיה קשה מאד להגיע לתוצאה.

הטיפול במחסום החשיבתי עוסק בשינוי אמונות יסוד לא נכונות כגון:

"אני חייב תמיד להצליח"

"הדברים שאני עושה חייבים להיות מושלמים"

"אני צריך להנות כל הזמן ממה שאני עושה"

"עלי לעשות רק מה שאני רוצה"

"אסור לי להתאמץ בחיים" ועוד...

הטיפול עוסק גם בשינוי מחשבות דיכאוניות:

"אני חייב להיות בסדר כל הזמן"

"עלי לזכות באהבת אחרים"

"אושר תלוי בהיותי עם בן או בת הזוג"

"אינני מסוגל לשאת נטישה"

"עלי לקחת אחריות על הכל"

אספקט נוסף של הטיפול הוא  אמונות הקשורות בחרדה:

"אני פגיע"

"אני חייב להימנע מכאבים כלשהם"

"אני אדם חלש"

הטיפול עוסק גם במחסום הכעס

הכעס יכול לעבוד כמחסום עיקרי לעשייה ולתיקון הנטייה להשהות דברים. הוא צורך את כל האנרגיות שלנו ומשאיר אותנו חלשים בכדי לטפל בבעיות עצמן.

אין הכוונה לכעס מסוים אלא לכעס "כללי". כעס זה נובע משאלות לא הגיוניות כגון "למה דווקא לי?" "למה אני צריך להתאמץ בחיים?" . הוא מכוון כלפי המציאות והעולם כאילו  העולם פועל לפי חוקים אכזריים. כעס על העובדה שיש להשקיע מאמץ בשביל להשיג תוצאות חיוביות בחיים.

דחיינות: טכניקות טיפול

זיהוי אמונות לא הגיוניות והחלפתן באמונות חיוביות ונכונות -

שיטה טיפול קוגניטיבי התנהגותי בשילוב עם שיחות להבנת שורש הבעיה בעבר הוא הטיפול

  המועדף דרכו מזהים את האמונות הלא הגיוניות ואוטומטיות ההרסניות וגם את הרגש  המתלווה ומנסים להחליפם באמונות רציונאליות במחשבה שגם הרגש המתלווה יתחלף לחיובי יותר.

לומדים גם לנהל את הכעס בצורה מועילה-.

הכעס קשור גם הוא לאמונות לא רציונאליות עליהן עובדים כדי לשנות. עובדים על האימפולסיביות והגברת היכולת לחשוב לפני שכועסים

שיפור הדימוי העצמי לומדים לקבל שמותר לטעות ושאפשר להתמודד גם עם כישלון  ולא להיות  תלויים בפידבק חיצוני בלבד ולקבל את עצמו עם המגבלות האנושיות זה עוזר להעלות את סף התסכול

לומדים לארגן טוב יותר את הזמן-.

הטיפול מתנהל דרך שיחות ותרגילים שעוזרים לשינוי.


29 views0 comments
bottom of page