top of page
  • ברכה קופצ'יק-פסיכולוגית

פסיכולוג ילדים: איך הוא עוזר?


פסיכולוג ילדים מטפל בילדים שסובלים מפחדים ,חרדות, קשיים חברתיים וכל קשת הבעיות הרגשיות.. כשהילד אומר "שיש מפלצת מתחת למיטה" או "איש רע שיבוא בלילה לקחת אותו" הפחד מבחינתו זה חי ואמיתי ולכן אם ההורה יגיד לו שאין מפלצות ושאין לו מה לפחד זה לא כל כך יעזור. בשונה מזה ,אם ההורה יקשיב לרגש של הילד , ייתן לו לצייר את דמות המפחידה ואז ירגיע, הילד ירגיש מוכל ויוכל להירגע. אלה עקרונות חשובים בטיפול : הקשבה והכלה מה שמאפשר עיבוד ופתרון.

הדימויים המפחידים של הילד נובעים מעולמו הפנימי. יתכן שהילד ירגיש "אשם על מעשים או מחשבות אסורות" ושמגיע לו על כך עונש מה שמגיע כסמל בדמות המפלצת המפחידה. כל עוד לא מעבדים את התוכן העמוק לחרדה הילד יתקשה להיפטר מהפחד. אצל ילדים קטנים הדמיון והמציאות טרם הופרדו דיים, יש להם דמיונות ופנטזיות עשירות ואין להם כלים קוגניטיביים לנתח מצבים ולפתור אותם במציאות.

פסיכולוג ילדים עובד בכמה שיטות:

הגישה הפסיכו-דינאמית:

מאמינה שלא מספיק לטפל בסימפטום אלא שיש לטפל בשורש הסימפטום.

פסיכולוג ילדים מעודד את הילד באווירה בטוחה ולא ביקורתית לבטא את עולמו הפנימי ואת הפחדים והפנטזיות שלו דרך שיחה, משחק, ציור או אומנות. במשחק חופשי הילד "משחק" מבלי לדעת את הקונפליקטים הלא מודעים שלו .המטפל מכיל אותו, מפרש ועוזר לו לשחרר ,להבין ולשלוט עליהם. ההורים מקבלים הדרכה כדי להבין טוב יותר את עולמו הפנימי של הילד. כתוצאה הקשר בין הורה וילד מתחזק , מטרה חשובה בטיפול.

טיפול CBT :

מטפל בסימפטום של חרדה ע"י זיהוי דפוסי חשיבה שליליים והחלפתם במחשבות חיוביות.

טיפול זה לעתים אינו מספיק כיוון שלא מטפל בשורש הבעיה והסימפטום נעלם אך במקומו עלול לבוא סימפטום אחר. לעתים בכל זאת יכול להיות יעיל.

טיפול דיאדי :

פסיכולוג ילדים פוגש את הילד ביחד עם ההורה ומתמקד בקשר ביניהם. מטרתו לשפר את התקשורת ביניהם אם דרך שיחה או משחק ביחד. המטפל משקף את רגשותיהם וצורכיהם ועוזר להם להתקרב ולחזק את הקשר..

טיפול במתבגרים: גיל ההתבגרות עשוי להיות גיל סוער. המתבגר עובר שינויים פיזיים, קוגניטיביים ורגשיים. הוא מחפש לגבש לעצמו זהות נפרדת מהוריו ולקבל החלטות באופן עצמאי מה שיכול להוביל לקונפליקטים עם הוריו , התנהגויות אימפולסיביות לא מתאימות וחרדות. הטיפול במתבגרים דורש יצירתיות וגמישות והמטפל משמש דמות להפנמה והזדהות .

Recent Posts

See All
bottom of page